یزدفردا: قیمت خودروهای تسلا به‌طور موقت در ایالات‌متحده کاهش یافت. مشتریان تا پایان ماه فوریه می‌توانند از این تخفیف برخوردار شوند.

به گزارش یزدفردا: تسلا طی دو سال گذشته، مشغول مدیریت و هدایت یک جنگ قیمتی در بازار خودروهای برقی بوده است. این جنگ نخست در چین آغاز شد که طی آن قیمت خودروهای تسلا و بی‌وای‌دی کاهش یافت. سپس در بازار خودروی آلمان شاهد وقوع این جنگ بودیم. اکنون نیز بازار خودروی آمریکا جنگ قیمتی خودروهای برقی را تجربه می‌کند. براساس اعلام تسلا، قیمت خودروهای این برند به‌طور موقت تا آخر ماه فوریه کاهش یافت و خریداران می‌توانند خودروهای تسلا را با تخفیف ویژه خریداری کنند.

هدف عمده تسلا از ایجاد جنگ قیمتی، به حاشیه راندن رقبای کوچک و بزرگش است. البته گاهی اوقات دلایل دیگری نیز تخفیف ویژه تسلا را در پی دارند. در برخی بازارها، شرکا و همکاران این شرکت نیز تسلا را در جنگ قیمتی یاری می‌کنند. به‌طور مثال، در چین، شرکت‌های خودروسازی بزرگ این کشور با تسلا همراه شدند تا تولیدکنندگان کوچک خودروهای برقی را به ورشکستگی بکشانند.

کاهش قیمت خودروهای تسلا به مدت محدود

بنابر اعلام خبرگزاری رویترز، قیمت خودروهای تسلا مدل Y‌ که یک مدل اقتصادی از این شرکت است، به‌طور موقت در ایالات‌متحده کاهش خواهد یافت. این تخفیف ویژه تا پایان ماه فوریه، یعنی 18 روز دیگر برقرار است. یک‌ ماه پیش نیز تسلا قیمت مدل Y را به‌صورت موقت در آلمان کاهش داده بود. تسلا قیمت تیپ‌های دیفرانسیل عقب مدل Y و برد بلند مدل Y را به‌ترتیب 1000 دلار کاهش داد که نشان‌دهنده تخفیف 2.3 و 2 درصدی نسبت به قیمت‌های قبلی است. بااین‌حال، قیمت تیپ پرفورمنس این خودرو بدون تغییر باقی مانده است. براساس اعلام تسلا، قیمت‌ها در اول ماه مارس به سطح قبلی باز خواهند گشت.

تولید تسلا در آلمان طی ماه گذشته میلادی متوقف شد. علت این مسئله، نرسیدن قطعات خودروها به سایت تولیدی آلمان بود. دلیل این وقفه، حملات دریایی انجام‌شده در دریای سرخ است که فرایند حمل‌ونقل کالا را مختل کرده‌. درنتیجه تسلا تخفیفی برای مدل‌های موجود در کارخانه درنظر گرفت تا هرچه سریع‌تر آن‌ها را به فروش برساند.

آغاز پایان تسلا در راه است؟

تسلا پس از یک دوره طولانی رهبری بلامنازع بازار خودروهای برقی، با مشکل فروش مواجه شده است. حضور رقبای متعدد در بازار خودروهای برقی باعث شده است تا فروش تسلا هر سال بیشتر از سال گذشته کاهش یابد. تسلا برای برطرف‌کردن مشکل فروش خودروهایش به برقراری تخفیف‌های ویژه روی آورده است. این حرکت در بلندمدت بر حاشیه سود تسلا تأثیر خواهد گذاشت؛ چرا که هم‌اکنون نیز درآمد تسلا از جنگ قیمتی سال پیش آسیب جدی‌ دیده است.

شرکت چینی بی‌وای‌دی در سه‌ماهه پایانی سال 2023، از تسلا پیشی گرفت و عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی را کسب کرد؛ بنابراین جایگاه سنتی تسلا از دست این شرکت رفت و حتی ممکن است مشکلات بیشتری نیز این شرکت را تهدید کند.

مشکل دیگری که تسلا را در تهدید قرار داده، کاهش تمایل مشتریان بزرگ و کوچک برای خرید خودروهای برقی است. شرکت اجاره خودروی هرتز در ماه ژانویه اعلام کرد که بیست هزار خودروی الکتریکی تسلا را که در ناوگانش فعال هستند، به فروش می‌رساند. شرکت هرتز دلیل این مسئله را هزینه نگهداری خودروهای برقی و همچنین قیمت بالای تعمیرات آن‌ها اعلام کرده است. هم‌زمان فروشندگان خودرو در ایالات‌متحده از انباشت حجم زیادی از خودروهای برقی صفرکیلومتر خبر می‌دهند که خریداری ندارند. به‌نظر می‌رسد که رؤیای تسلا پس از حدود دو دهه، اکنون درحال تبدیل‌شدن به یک کابوس است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا